Vægttab

Vægttab Kolding

Tag dit første skridt mod et sundt og varigt vægttab

Ønsker du hjælp til vægttab?

At søge hjælp hos en klinisk diætist eller en kostvejleder til at tabe sig er en stor tillidssag!

Hver uge hjælper jeg klienter i alle aldre med at opnå et effektivt og sundt vægttab i min klinik i Kolding.

Jeg tilbyder dig professionel hjælp til at tabe dig gennem gode madvaner – og til at fastholde dit vægttab på en sundhedsmæssig forsvarlig måde.

Lær at træffe gode mad valg

Gør dine valg til din nye sunde livsstil.

Du får hjælp til at lægge din personlige kostplan, som er skræddersyet til dig. Samtidig lærer du på naturlig, sund og afbalanceret vis at implementere ny og hensigtsmæssig kost i din hverdag.

Glem alt om “lynkure” og restriktive kostplaner – de holder nemlig ikke i længden.

“Give a (wo)man a fish and you feed for a day”

“Teach a (wo)man how to fish and you feed for a lifetime”

For at du kan opnå et sundt og varigt vægttab, skal der indarbejdes nye gode vaner for den mad, du spiser. Derfor er det vigtigt, at jeg i min kostvejledning til dig tager hensyn til dine personlige ønsker, muligheder og præferencer, så det at leve sundt og spise sund kost bliver en helt naturlig del af din DNA.

Hvad så med fysisk aktivitet?  

Kosten spiller den største rolle for dit vægttab. Det kan dog være en god idé også at integrere mere fysisk aktivitet i din hverdag.

Fysisk aktivitet kan udfoldes på uendeligt mange måder. Kunsten er at finde den vej, som passer til dig. Der skal tages hensyn til evt. sygdom, skavanker og andre udfordringer. Vigtigst af alt er det, at du synes det er sjovt, for ellers bliver det kun ved tanken.

Det er slet ikke et “must” at gå i fitness center. Der er så mange andre muligheder for at få bevægelse i hverdagen. Jeg tilbyder derfor ikke at udforme en specifik træningsplan for en bestemt retning for fysisk aktivitet. Jeg giver dig inspiration til forskellige former for fysisk aktivitet. Samtidig vejleder og guider jeg dig omkring din kost, så du finder din egen motivation til komme dit personlige mål for et vægttab et skridt nærmere.

Sammen er vi bedst  

Jeg lover dig! Der bliver ikke trukket noget ned over hovedet på dig – du er eksperten i dit eget liv, og du er derfor en vigtig del af beslutningsprocessen. Du skal kunne se dig selv i den plan for kost og motion, vi i fællesskab udarbejder gennem dit forløb.

Du bidrager med ekspertviden om dig selv – jeg bidrager med ekspertviden omkring kost og sund livsstil.

Bliv klædt på til et sundt, effektivt, afbalanceret og forsvarligt vægttabsforløb og til at fastholde dit vægttab.

Autorisation fra Sundhedsstyrelsen - din garanti

Al kostvejledning i min klinik i Kolding bygger på evidensbaseret viden. 

Jeg er medlem af “Foreningen af Kliniske diætister” og godkendt som behandler hos Sygeforsikringen ”danmark”. 

Hvor mødes vi?

Et forløb hos mig kan foregå i min klinik i Kolding, eller vi kan mødes online. Hvis du bor i Kolding og omegn, er det også en mulighed, at vi mødes hjemme hos dig i dine egne trygge rammer.

Tryghed, ro, forståelse, imødekommenhed og stor viden om vægttab, med deraf hørende mange gode fif, – var blot få af de mange positive ord jeg kan sætte på min oplevelse som klient hos dygtige Hanne”

Pernille Spaanhede, Odense

Efter at have født min datter i august 2020 ønskede jeg at smide graviditetskiloene plus nogen flere. Men efter en problemfyldt opstart af amningen, var jeg usikker på, hvordan jeg skulle gå frem for at tage hensyn til dette.

Hanne vejledte i forhold til madplan, men hun så også hele mig og gav mig den tryghed jeg havde brug for, for at komme i gang med forløbet. Samtidig blev jeg jævnligt vejet hos hende for at holde mig motiveret og fokuseret.

Selvom jeg nu er i mål og er 10 kg lettere, end før jeg blev gravid, kommer jeg til at fortsætte med at veje mig jævnligt hos Hanne, så det ikke får lov til at stikke af igen.

Hanne Toendel, Kolding

FAQ
Kostvejleder eller klinisk diætist – hvad er forskellen?

Forskellen ligger i uddannelse og din mulighed for at få tilskud til din behandling.

For en kostvejleder uden autorisation gælder følgende:

Man må faktisk kalde sig kostvejleder helt uden at have en uddannelse indenfor kost og ernæring. Alle kan principielt kalde sig kostvejleder – helt lovligt og uden nødvendigvis at kunne dokumentere, at man har nogen som helst forstand på mad og kost. Man skal heller ikke kunne dokumentere, at man er i stand til at udføre kompetent kostvejledning eller give sundhedsforsvarlig behandling til andre.

Der er ikke mulighed for at få tilskud til behandling fra Sygeforsikringen ”danmark” eller fra din sundhedsforsikring for behandling hos en kostvejleder uden autorisation.

 

For en autoriseret klinisk diætist gælder følgende:

Klinisk diætist er en beskyttet titel. Det betyder, at det kun er lovligt at kalde sig klinisk diætist, når man kan dokumentere, at man som minimum har en professionsbachelor (PBA) i Ernæring og Sundhed. PBA i Ernæring og Sundhed er et 3,5-årigt fuldtidsstudie med afsluttende bachelor-eksamen. Man kan først godkendes som autoriseret klinisk diætist efter afsluttet studie og bestået eksamen.

Når du vælger en klinisk diætist som din behandler, har du garanti for, at behandleren har et indgående kendskab til kost og ernæring. En klinisk diætist er desuden uddannet til at tage hensyn til evt. sygdomshistorik og andre særlige behov og udfordringer, og give dig professionel og sundhedsmæssig forsvarlig kostvejledning og behandling.

Du kan søge om tilskud til din behandling fra Sygeforsikringen “danmark”, når du vælger en autoriseret klinisk diætist som behandler.  Du har også mulighed for at søge om hel eller delvis dækning af beløbet til behandling fra din sundhedsforsikring.

Hvor mange kalorier (kcal) må jeg få, når jeg vil tabe mig, og hvad må jeg spise?

Der opstår typisk mange spørgsmål i forbindelse med ønsket om et vægttab.

Må jeg spise kulhydrater? Skal jeg vælge fedt frem for kulhydrater? Må jeg drikke øl og vin? Hvor mange kalorier (kcal) om dagen må jeg få – 1200 eller 1500 kalorier?  Er kaffe sundt for et vægttab? …for bare at nævne nogle.

Diætistens anbefaling nummer 1: Spis varieret og ikke for meget.

Det betyder, at der ikke er noget, som er forbudt for dig at spise. Der er til gengæld noget, du med fordel kan spise mere af og noget, du bør spise mindre af, hvis du ønsker at tabe dig.

Din nuværende vægt og kropssammensætning er medbestemmende for, hvor mange kalorier du bør indtage om dagen. Andre faktorer spiller også ind. Ikke mindst er det vigtigt, at dit vægttab foregår i et tempo, som er sundt for dig. Et sundt vægttab ligger typisk mellem 0,5-1 kg pr. uge. Det vigtigste er, at du får sammensat en kostplan, som tager hensyn til dine præferencer og behov, så du kan finde motivation til at fastholde nye gode madvaner – resten af livet.

Hvordan opnår jeg et hurtigt vægttab, og hvad er et realistisk vægttab?

Jeg får ofte spørgsmålet: ”Hvor hurtigt og hvor meget kan jeg tabe mig”?

Mit svar vil altid være, at det er meget individuelt fra person til person, men at 0,5-1 kg om ugen vil være et realistisk og sundt vægttab for de fleste. Alle kan principielt tabe sig, det handler ”bare” om at spise færre kalorier end man forbrænder – med andre ord at ligge i kalorieunderskud.

Men det er lettere sagt end gjort. Der er nemlig mange parametre der spiller ind for et vægttab. Din motivation, din kropssammensætning, dine personlige ressourcer og den hjælp du får af din behandler gennem dit vægttabsforløb – for bare at nævne nogle af dem.

Nogen taber sig hurtigt, andre langsommere. Fælles for alle er, at det er vigtigt at sætte sig et realistisk mål – eller delmål – for at nå i mål. Din diætist vil hjælpe dig med at sætte realistiske mål, lægge en plan for et sundt vægttab og sammensætte et forløb, der passer til dine unikke behov.

Hvilken slankekur er bedst?

Den bedste slankekur findes ikke. Punktum!

Der findes godt nok et utal af slankekure, som lover dig et hurtigt vægttab. 5:2 kuren, LCHF, juicekur, suppekur, keto-kuren…. jeg kunne blive ved. Fælles for slankekure er, at de meget sjældent hjælper dig med at holde dit vægttab i længden.

De fleste af os er i stand til at spise restriktivt og ensidigt i en kortere periode. Når vi spiser restriktivt, vil vi typisk tabe os. Bagsiden af medaljen er, at vi samtidig risikerer at få mangeltilstande af vitaminer og mineraler af den ensidige kost. Over tid er vi også tilbøjelige til at falde tilbage i gamle vaner, og så sniger kiloene sig på igen.

Den bedste ”kur” er at omlægge din kost og få gode og sunde vaner, som holder resten af livet. Vi mennesker er forskellige og har vidt forskellige præferencer, ressourcer, ønsker og muligheder. Kunsten er at finde den model, der passer til dine unikke behov og ønsker.

Der findes ikke en ”one-fits-all-model”. Din diætist vil hjælpe dig med at finde din vej til en sund livsstil, så det at leve sundt og dermed holde dit vægttab, bliver en naturlig del af din hverdag.

Hvordan kommer jeg i gang med at tabe mig efter min graviditet?

Det kræver meget energi at være mor til et lille barn. Du har måske ikke det overskud, som du havde inden dit barn blev født. Derfor er det ekstra vigtigt, at du sammensætter din kost på en måde, som giver dig den energi og de vitaminer og mineraler, som du har brug for, for at kunne være den mor, du ønsker at være.

Men netop det at leve sundt kan være svært for dig at finde energi til. Så befinder du dig i en ”ond” cirkel, hvor det kan virke uoverskueligt at komme af med de overflødige kilo.

Det er også tidskrævende at være mor. Følelsen af manglende tid i kombination med manglende energi kan lige netop være det, der spænder ben for, at du træffer fornuftige valg, når du vælger den mad, du spiser.

En diætist kan hjælpe dig og inspirere dig til at sammensætte en sund kost på en måde, så den nemt og ukompliceret kan integreres i din hverdag.

Jeg sover dårligt om natten – har søvnløshed betydning for min vægt?

Den mad og drikke, du indtager, påvirker længden af din søvn. Den påvirker også kvaliteten af din søvn. Søvnen påvirker omvendt dit valg af fødevarer.

Der er altså en sammenhæng mellem god søvn og succesfuldt vægttab, og studier peger på, at det også er sandsynligt, at et vægttab kan lede til bedre søvn.

Flere studier peger også i retning af, at søvnproblemer, især mangel på søvn af god kvalitet, påvirker appetitreguleringen, fødeindtag og fødepræferencer. Således øges din risiko for overvægt, hvis du sover dårligt over en længere periode.

F.eks. kan mangel på god søvn forandre dine spisevaner i retning af flere mellemmåltider og lyst til mere fedt og sukker. Det er ikke gavnligt for et vægttab.

Hvis du sover dårligt om natten og samtidig kæmper med din vægt, har du to gode grunde til at få hjælp hos en diætist. Diætisten vil kunne guide og hjælpe dig til at optimere sammensætningen af din kost og inspirere til en sundere livsstil. På den måde vil du arbejde hen imod at slå to fluer med ét smæk! Vægttab og bedre søvn i skøn forening.

Telefon
71908022
Adresse
Agertoften 30, 6000 Kolding