Hjælp til diabetes og kost

Lær at sammensætte din diabetes kost

I min klinik i Kolding tilbyder jeg dig professionel hjælp til at sammensætte din kost og tilpasse dit spisemønster, så du får helt styr på dit blodsukker.

Få hjælp til at sammensætte din kost når:

Diabetesvenlig kost er et vigtigt redskab

Jeg kan hjælpe dig med at sammensætte din kost og tilpasse dit spisemønster, så din livsstil bliver diabetesvenlig.

Kulhydrat er IKKE forbudt, når du har diabetes.

Du behøver ikke at undvære kulhydrater, når du har type 2 diabetes. Lær at økonomisere med kulhydrater og få et stabilt blodsukker.

Et relativt lille vægttab kan gøre en stor forskel.

Et vægttab på blot 5-10% kan forbedre din blodsukkerregulering, dit blodtryk og dit kolesteroltal. Få hjælp til at tabe dig på en sundhedsmæssig forsvarlig måde.

Få overblikket.

Er du faret vild i kostrådene for diabetespatienter? Jeg hjælper dig med lære at identificere de fødevarer og mængderne heraf, som får dit blodsukker til at stige, så du får ro i maven.

Gode råd til dig med type 2 diabetes

FAQ

Type 2 diabetes er en sygdom, hvor blodsukkeret er forhøjet, fordi kroppen enten ikke kan udnytte insulinen optimalt eller ikke producerer nok insulin.

Mad er medicin. Kosten er et vigtigt redskab til at mindske eller helt fjerne symptomer hos dig, som allerede har fået stillet diagnosen type-2-diabetes.

Gennem veltilpasset kost kan du forebygge senfølger af din diabetes og reducere eller måske helt undgå at tage medicin for sygdommen.

Læs også: Få hjælp til vægttab

Det kan give komplikationer i blodkarrene, hvis dit blodsukker ofte ligger uden for målområdet. I de små kar kan det udløse diabetisk nyresygdom, nervesygdom og øjensygdom. I de store kar kan det give komplikationer, som kan medføre hjerte-kar-sygdom.

Du kan være genetisk disponeret for type 2 diabetes.

Ofte er det dog uhensigtsmæssige madvaner og manglende motion, der er udløsende faktor i forhold til, om du udvikler diabetes type 2. Din livsstil betyder meget, og den gode nyhed er, at du gennem en sund livsstil til en vis grad kan forebygge sygdommen.