Kolesterol

 Få styr på dit kolesterol

 

Du kan ikke selv mærke, om indholdet af kolesterol i dit blod er for højt. Du kan finde ud af, hvor højt dit kolesteroltal er ved at få det målt gennem en blodprøve.

Forhøjet kolesterol kan på sigt føre til åreforsnævring og øge din risiko for blodpropper. Det er derfor en god ide, at holde øje med dit kolesterol tal og at holde det på et sundt niveau.

Årsagen til forhøjet kolesterol er ofte en blanding af arvelighed og uhensigtsmæssig livsstil, og ofte kan en omlægning til en sundere livsstil sænke dit kolesteroltal.

Faktisk kan du reducere dit LDL-kolesterol (det som øger din risiko for åreforkalkning og din risiko for hjerte-kar-sygdom) med 10-15% ved at ændre, hvad du spiser og drikker. 

Kosten spiller altså en stor rolle, hvis du vil sænke indholdet af kolesterol i dit blod, og dermed reducere din risiko for at få hjerte-kar-sygdom.

Der skal ofte ikke de store ændringer til for at spise hjertevenligt og dermed spise dig til et sundt kolesteroltal. Du vil typisk opleve, at maden er lige så nem at tilberede, som det du plejer at spise – og at det smager rigtig godt.

Det handler for dig om at finde den røde tråd i forhold til at vælge de fødevarer, der passer til dig og dit hjerte-kar-system, og at tilberede din mad på hjertevenlig vis.

Få professionel hjælp til at træffe selvkærlige madvalg og til at ændre din livsstil til en hjertevenlig livsstil. 

Spis dig til et sundt kolesteroltal

   # Spis frugt og mange grøntsager

   # Spis fisk – gerne de fede

   # Vælg magert kød

   # Vælg magre mejeriprodukter

   # Vælg fuldkorn

   # Spis gerne 25-30 gr. nødder om dagen

 

Telefon
71908022
Adresse
Agertoften 30, 6000 Kolding